Cateva sfaturi pentru consumatorii de presa, pentru a sti daca o stire e un fake sau nu - Tehnologie - Internet

einformatii.ro - Infomatii utile
Cauta in : Informatii Utile | Catalog Companii | Acte Necesare | Stiri | Director Web | Pe Web

Stiri in



 Stiri / Tehnologie / Internet
Cateva sfaturi pentru consumatorii de presa, pentru a sti daca o stire e un fake sau nu
Cateva sfaturi pentru consumatorii de presa, pentru a sti daca o stire e un fake sau nu
Cateva sfaturi pentru consumatorii de presa, pentru a sti daca o stire e un fake sau nu
TOP 5
Solstitiul de vara marcheaza inceputul verii ...
cele mai citite articole din ultimele 7 zile
PAGINA DE MEDIA: Solutii contra fake-news. Cum iti poti da seama daca ai de-a face cu stiri dubioase. Sfaturi pentru consumatorii de presa
Poti sti daca o stire e un fake sau nu? Cum poti verifica veridicitatea unei informatii? Unde trebuie sa te uiti? De ce au luat amploare stirile false? Cateva sfaturi pentru consumatorii de presa, intr-un Ghid de validare si verificare a informatiilor, redactat de Ella Nica - Asociatia Romana de Relatii Publice (ARRP). Sunt sfaturi, pentru ca nu exista un vaccin pentru dezinformare.

Check-list pentru validarea informatiilor din online

- Verficarea URL-ului sursei - Ajuta la evaluarea credibilitatii sursei
- Verificarea adresei sponsorilor catre care trimit eventualele materiale publicitare - Ofera indicii despre interesul din spatele articolului
- Frecventa postarii articolelor - Releva daca site-ul respectiv are o activitate sustinuta sau sporadica
- Identificarea sursei primare - Releva veridicitatea sursei
- Cercetarea mediului online pentru identificarea utilizatorilor care posteaza sau acceseaza sursa
- Autorul - Unde lucreaza? Ce afiliere are? Ce educatie are? Ce alte articole a mai scris? A fost citat de alte surse?
- Articol - Este de actualitate? Este publicat in premiera sau reprezinta o varianta actualizata? Care este frecventa publicarii?
- Modul de reflectare - Material informativ, de opinie sau propaganda? Informatiile sunt documentate sau pot fi combatute? Exista divezi care sustin informatiile? Autorul este obiectiv si impartial?

Ce trebuie sa te intrebi cand citesti o stire?

Trebuie luata informatia pe nemestecate? Gandirea activa este esentiala, cand ai de-a face cu o informatie care miroase a fake (si nu numai). Trebuie sa te intrebi, spune Ella Nica:
- De ce a aparut informatia in spatiul public?
- De ce in acel moment si nu in altul?
- Este parte a unui plan mai amplu de comunicare strategic (chiar si in sensul neetic al cuvantului)?
- Cui foloseste aceasta informatie? Cine are de pierdut? Este utila pentru mine?
Propune si o serie de solutii practice, insa care necesita timp pentru ca nu exista un vaccin pentru dezinformare:
- Educatia
- Gandirea critica
- Respectarea unui cod etic minimal
- Utilizarea adecvata a tehnologiei
- Reprofesionalizarea celor care livreaza informatia: jurnalistii si comunicatorii.

De ce s-a dezvoltat fenomenul fake-news? Un posibil raspuns din Ghidul semnat de Ella Nica

- S-a dezvoltat pentru ca a folosit cuiva care a investit. Informatia, evident, poate fi furnizata si diseminata, in online, in special, de oricine.
Ghidul propune cateva solutii impotriva intoxicatiei cu informatii false. In special, puncteaza faptul ca totul pleaca de la noi si de la modul in care ne raportam la informatiile care apar in spatiul public.
- Putem verifica individual, noi singuri, si este cat se poate de simplu, cu conditia sa gandim activ.
Documentul vine cu cateva metode care ar putea ajuta cititotii sa valideze informatiil, atat cele din online, cat si cele din presa traditionala.
- Este mai usor sa acceptam informatii fake. Nu tine de gradul de inteligenta, ci de anumite erori de gandire umana, de lipsa unei gandiri critice, de obisnuinte. Se intampla oricui, subliniaza de la inceput autoarea.

Cele mai importante cauze care au alimentat fenomenul: Credem ce convine sistemului nostru valoric

Acelasi ghid, redactat de Ella Nica, trece in revista si patru cauze importante care au amplificat raspandirea stirilor false:
- Existenta unor super experti in comunicare, chiar neetici, ce pun interesul clientului inainte de orice. Pentru ei, scopul scuza mijloacele si folosesc arta manipularii cu talent. Fenomenul s-a dezvoltat pentru ca a folosit cuiva care a investit.
- Informatia furnizata si diseminata, in online, de oricine. Acest lucru nu prea se poate schimba, insa putem sti cum ne alegem sursele de informare, cum le validam.
- Deprofesionalizarea mass-media: subfinantare, salarii neplatite, lipsa invatarii pe tot parcursul vietii, lipsa unor masuri care sa ajute bransa la dezvoltare sustenabila si a comunicatorilor.
- Credem ce convine sistemului nostru valoric, creat in timp, in functie de ce am consumat, ca informatie.

(Sursa: paginademedia.ro)
(Sambata 15.06.2019 06:30, Mireille Astrid POPA) © estiri.ro
 Alte articole din aceasta categorie
Solstitiul de vara marcheaza inceputul verii astronomice, la aceasta data fiind cea mai lunga zi si cea mai scurta noapte ale anului (21.06.2019)
Jocuri pentru telefonul mobil: Crash of Cars, Blockbuster, Lets Fish si Retro Highway (17.05.2019)
Teo Trandafir interactioneaza zilnic cu prietenii sai de pe Instagram si Facebook (05.05.2019)
Masinile cu drone de transport pasageri ar putea rezolva traficul din oras (05.05.2019)
Masinile cu drone de transport pasageri ar putea rezolva traficul din oras (05.05.2019)
Noi masuri prevazute de Facebook (18.04.2019)
Google a realizat un doodle special pentru a celebra miscarea artistica Bauhaus (12.04.2019)
Olivia Steer a ramas fara pagina de Facebook (23.03.2019)
Celebrul muzician german Johann Sebastian Bach, celebrat de Google joi, 21 Martie 2019 (21.03.2019)
Chris Cox, director de produs, si Chris Daniels, director WhatsApp, parasesc compania Facebook (18.03.2019)
Temporar, Facebook si Instagram nu au functionat la parametri normali (14.03.2019)
Super-reteaua unica de raspandire mondiala: Internet (2) (12.03.2019)
Super-reteaua unica de raspandire mondiala: Internet (1) (12.03.2019)
Inventia care schimba modul de viata pe Terra: World Wide Web (12.03.2019)
World Wide Web-ul implineste 30 de ani (12.03.2019)
WIKIPEDIA: Optimizare pentru motoare de cautare (2) (28.02.2019)
WIKIPEDIA: Optimizare pentru motoare de cautare (1) (28.02.2019)
O industrie relativ noua: Optimizarea pentru motoare de cautare sau Search Engine Optimization (SEO) (28.02.2019)
Emil Calinescu scrie articole optimizate SEO pentru ca isi doreste sa fie prieten cu Google (28.02.2019)
Confesiunile unui blogger: Emil Calinescu, asa cum se vede el insusi (28.02.2019)
 CURS VALUTAR (lei noi)
Joi 18.07.2019
1 EUR +0.01% 4.7345 lei
1 USD +0.17% 4.2201 lei
Toate valutele
Miercuri 17.07.2019, BNR
Catalog de companii

Adauga o companie
Companii recent adaugate
IRISFARM MEDICAL SRL
Roman, Neamt, Strada Tineretului nr. 15
> Farmacii
MCG OIL COMPANY SRL
Gheraesti, Neamt, Strada Moldovei nr. 79
> Utilaje
ROBMET SRL
Piatra Neamt, Neamt, Strada Bistritei nr. 55
> Comert
Cele mai accesate companii
GIL & SONS PROIECT SRL
Piatra Neamt, Neamt, Strada George Cosbuc nr. 5
> Arhitectura
ELECTRO INDUSTRIAL SERVICE SRL
Piatra Neamt, Neamt, B-dul Decebal nr. 96
> Alarme incendiu
PETROUZINEX SRL
Piatra Neamt, Neamt, B-dul Decebal nr. 74
> Robinete, vane, valve
fhr.ro - Gazduire siteuri
Director Web

Adauga un website
Websiteuri recent adaugate
Canisa Visul Alb
Lupi Albi - Un caine deosebit pentru familia ta! Lupi albi cu pedigree, microcip, carnet de sanatate, vaccinuri la zi plus cadouri de plecare! Va asteptam!
> Animale
mobila la comanda Neamt
Platon Mobila Piatra Neamt, Mobila Targu Neamt - producator mobila la comanda si mobila serie.
> Comert
Farmacie online
Sanatatea familiei dumneavoastra se afla in grija farmaciei online spiterie.ro oferindu-va produse din toata gama farmaceutica. Comenzi online, livrare imediata.
> Farmacii
| TOP STELAR | top cele mai votate | top cele mai accesate | siteuri noi | siteuri recomandate | siteuri partenere | A - Z |
Reteaua noastra

© 2002 - 2019 einformatii.ro. Toate drepturile rezervate.
gazduire siteuri
Pagina generata in 0.0448 sec.